19.yüzyılın başlarından bu yana pazarlama stratejileri bir değişim ve dönüşüm içinde. 2020 yılı ile 1800’lü yılları kıyaslamak mümkün olmasa da insanlar olarak bizlerin algısı ve pazarlama/reklamcılık konusunda dikkat ettiğimiz faktörler mantık olarak benzer temeller üzerinde yer alıyor. Hedef kitleler benzer olsa da pazarlama stratejileri ‘sürekli’ olarak bir değişim halinde. Bugün farklı yöntemle yapılan pazarlama işleri, yarın o yöntemi terk edip başka bir yönteme geçebilir. İşte bu yüzden de pazarlama dünyası çok karmaşık ve çok faktörün olduğu bir alan.
Teknolojinin bize sağladığı en önemli gelişmelerden biri de, insanlara ulaşmanın artık çok kolay olması. Çevremizdeki herkes sosyal medya platformlarına ucundan kıyısından bir şekilde bağlı ve sizin sosyal medyada yapacağınız reklamlar çok düşük bütçelerle çok fazla kişiye ulaşıyor. Okuduğunuz dijital dergiler, kitaplar, içerik siteleri ve diğer mecralar içeriklerinin büyük bir bölümünü reklama ayırıyor.
Pazarlamacılar kadar, okuyucu ve hedef kitle de aslında bir içeriğin reklam olup olmadığı konusunda uzman olmuş durumda. Bir işte uzman olabilmek için 10.000 saat zaman harcamak kuralı burada geçerli olmakta. Günde ortalama 3 saat sosyal medyada gezinen, doğrudan ya da dolaylı olarak reklamlarla yüz yüze gelen bir kişi, 5-7 yıl arasında sosyal medyada 10.000 saatin üzerinde vakit geçirmiş oluyor. Böylece neyin reklam olup olmadığını tek bakışta anlamak zor olmasa gerek.
2020 yılında en büyük pazarlama trendi, son yıllarda sıkça uygulanmaya başlanan reklam gibi görünmeyen reklam stratejisi olacak. Yani bir film, dizi ya da Youtube’da video izlerken izlediğiniz içerik içerisinde bir çok ‘gömülü reklam’ yer alacak ama siz bu reklamların reklam olduğunu kolayca anlayamayacaksınız. Böylece reklamların samimiyetsiz özelliği birden doğal bir görünüme kavuşacak. Artık insanların reklam konusunda uzman olduğunu unutmayalım. İnsanlar reklam olduğu belli olan şeylere tıklamazlar ancak tıklanmasını istediğiniz şeyin reklam olduğunu hissettirmezseniz, sonuç inanılmaz olacaktır.
Nitelikli içerik üretimi de hedef kitlenizin ilgilisini çekecektir. İnsanlar, etkileşime girdikleri şey reklam olsa da kendilerine bir yarar sağlayacak, bir bilgi verecek şeyler olmasını tabiri caizse ‘boş’ şeyler olmamasını isterler. Web içeriği, mail reklamı, video ve görsel tasarımlar ya da herhangi bir reklam türünde nitelikli içerikle pazarlama yoluna gidin.
İyi pazarlamalar.